ourbaybee

Battle for the locks

 

Een website van Verbroedering Vaderlandslievende Groeperingen Mol

 

 

 

 

Onderzocht door Wim Govers

Crash van de B17 Our Bay-Bee te Mol

 

 

 

 

De crash van B-17F ‘Our Bay-Bee’ heeft in het Molse Achterbos heel wat in beweging gezet. Na deze crash werden enkele bemanningsleden in veiligheid gebracht door leden van het Molse verzet.

 

 

 

Op 17 augustus 1943 vertrok een grote aanvalsmacht met B17 ‘Flying Fortress’ bommenwerpers richting Duitsland. Deze, tot dan toe langste missie, had tot doel de kogellagerfabrieken in Schweinfurt en de Messerschmittassemblagefabrieken in Regensburg te bombarderen.

 

Op dat moment waren de escorterende geallieerde jachtvliegtuigen nog niet in staat om de bommenwerpers tot ver in Duitsland bij te staan. Dit maakte de missie extra moeilijk: na het bombardement boven Duitsland moest men over de Alpen, via Italië naar Noord-Afrika. Daar kreeg men een nieuwe lading brandstof en bommen, waarna een bombardement boven Frankrijk moest worden uitgevoerd om uiteindelijk terug naar Engeland te keren.

 

Profile door Eileen Owsiany (FB – Fans of the C-47 Skytrain)

 

 

 

Voor ‘Our Bay-Bee’ sloeg het noodlot toe toen ze in de buurt van Aken (D) geraakt werden door vijandig luchtafweer. De bemanning besloot terug te keren aangezien de missie nog erg lang zou duren. Alleen terugkeren was erg gevaarlijk, als individueel toestel was ‘Our Bay-Bee’ en zijn bemanning een makkelijke prooi voor de Duitse jagers…

En zo geschiedde: Op de terugweg naar hun thuisbasis Horham werd het toestel met zijn bemanning aangevallen door twee Duitse Me 109’s, gevlogen door Lt. Erich Burkert en Fw. Werner Kraft van het 7/JG 26, Fliegerhorst Schiphol.

 

Bij de inpakt van de eerste aanval werd een gat in het toestel geslagen, waarbij ook de voet van schutter William Binnebose aan de onderkant werd opengescheurd.

Even daarna kregen de bemanningsleden het signaal het toestel te verlaten.

 

De bemanningsleden kwamen terecht tussen de oude hangar van het station in Mol, langs de St.-Apollonialaan tot aan Sas 6. In de velden aan Sas 6 is de B-17 kort daarna neergestort.

 

 

 

Alle 10 de bemanningsleden overleefden de crash:

 

1st Lt.Walter Baker O-736458 piloot

2nd Lt.Martin Minnich O-675363 co-piloot

2nd Lt.Cedric Nussbaum O-797372 navigator

2nd Lt.Henry Sarnow O-734984 bommenrichter

T/Sgt.Walter McDermott 11095326 radio-operator

T/Sgt.Alvin Forney 36213248 boordwerktuigkundige en bovenste schutter

S/Sgt.John White 11114695 onderste koepelschutter

S/Sgt.William Binnebose Jr. 16024974 schutter rechts

S/Sgt.Roscoe Alderman 34124195 schutter links

S/Sgt.Albert Bergeron 33093733 staartschutter

 

 

 

 

Drie van de bemanningsleden kwamen neer aan het ‘Congo-vaartje’ ten zuiden van sas 6: John White, Henry Sarnow en Martin Minnich. Enkele leden van het verzet, waaronder o.a. Marcel Coppin, Robert Boussmanne, Emiel Joris en August Fruythof, kwamen in actie om deze Amerikanen in veiligheid te brengen.

 

John White werd opgepikt per fiets en vertrok richting Geel, terwijl Henry Sarnow en Martin Minnich ondergebracht werden bij August Fruythof. Mits enkele tussenstops en hulp van andere verzetslieden (o.a. Calixte Missotten, Louis Van Eeckhout en Jos Verbruggen) kwamen Sarnow en Minnich bij Eduard Deckx (garagist) terecht. Ze verbleven daar nog een poos waarna ze op de ‘Ligne Comèt’, een ontsnappingsroute, gezet werden. Ze keerden via Frankrijk, de Pyreneeën, Spanje en Gibraltar terug naar Engeland.

Een pittig detail: Rosalie Vliegen, een bareelwachtster die aan de overweg Rozenberg en Gompelbaan de spoorweg bediende, kon de spoorweg ietwat vroeger sluiten, waardoor Duitse soldaten die vanuit Mol-Gompel aankwamen, zetten enkele minuten moesten wachten om hun zoektocht naar de Amerikanen verder te zetten. Door deze actie zette ze haar leven op het spel.

 

 

 

 

 

Enkele persoonlijke verhalen van bemanningsleden en leden van het verzet, foto’s en meer gedetailleerde info vindt u in VVG-uitgave 2017: ‘Vliegtuigcrashes in Mol tijdens WO II – slachtoffers door geweld uit de lucht.’

 

De toeristische dienst van Mol biedt ook een wandeling aan Sas 6, waar deze crash uivoerig besproken wordt, aan.